Barndomens olikheter får konsekvenser i vuxen ålder.

27 november 2017

Publicerad: 27/11/2017

Barndomens olikheter får konsekvenser i vuxen ålder.

–         Mer makt åt kvinnor och mer samtalsträning för pojkar behövs, tycker våra tre 14-åriga PRAO-elever

Om man jämför de flesta män och kvinnors beteende så kan man ofta se att det finns en del olikheter, som t.ex. att män är våldsammare, mindre känslomässigt sårbara, och tar mer plats i samhället än kvinnor. Kvinnor är uppväxta med att visa känslor, och att kommunicera mera och att hantera konflikter mer verbalt än fysiskt.  Men varför är det så?

Eftersom att killar och tjejer inte föds såhär betyder det att samhällets normer formar dem till att bete sig efter stereotypen, det börjar redan i tidig ålder och pågår hela ens uppväxt.

Redan under förskoleåren kan man märka att pojkar och flickor blir olika behandlade; när en flicka gör illa sig och kommer gråtandes till fröken så blir hon tröstad, gullad med och hon får gråta ut, men när en pojke gör illa sig och kommer gråtande blir han tillsagd att ta det som en man och visa att han är en stor pojke. Sedan får han springa iväg och leka igen. Flickorna får lära sig att kommunicera mer medan pojkarna får korta kommandon och där med inte lär sig att kommunicera på samma sätt som flickorna, t.ex. i kapprummet då barnen ska ut på gården och leka blir flickorna gullade med, får komplimanger för deras kläder eller bara pratade med medan till pojkarna säger fröknarna att de ska klä på sig och gå ut.

När de börjar skolan tar killarna mer plats på lektionerna och använder mer fysiskt våld än tjejerna. Tjejerna får lära sig att ignorera killarna när de är våldsamma eller retar dem och att de bara gör så för att de är kära i tjejerna. Eftersom att tjejerna har fått lära sig att kommunicera bättre använder de inte våld tillbaka om någon skulle provocera dem.

I vuxenlivet ser vi konsekvenser av barndomens stereotyper. T.ex. ser vi väldigt sällan män gråta eller visa sårbarhet. Vuxna män är mer våldsamma. Vuxna män har mest makt i samhället, men de tar inte mest ansvarsfulla beslut. Därför behöver vi fler kvinnor som har makt. Det är det vi på Operation 1325 jobbar på.

Detta är skrivet av praoeleverna på Hässelby Villastad skola, hösten 2017.

”Det kommer bli svårare för journalister…”

”Det kommer bli svårare för journalister…”

Lite mer än en vecka har gått sedan den kontroversiella folkomröstningen i Turkiet och fortfarande råder stor osäkerhet om eventuella konsekvenser för de redan utsatta journalisterna och vad gäller ytterligare begränsningar i yttrandefriheten i Turkiet. Det snabbt...

Fängslad partner hungerstrejkar i Turkiet

Fängslad partner hungerstrejkar i Turkiet

De flesta känner vid det här laget till de förödande kränkningar av de mänskliga rättigheterna och inskränkningar av demokratin som den turkiska regeringen utövar gentemot sitt eget folk. På nyheterna rapporteras det om siffror på mer än 140 fängslade journalister, 89...

Åtal idag mot fredsaktivist delaktig i Medlingslabbbet

Åtal idag mot fredsaktivist delaktig i Medlingslabbbet

Idag ställs Besime Konca inför rätta i staden Batman i Turkiet. Besime är en av deltagarna i Operation 1325:s projekt Medlingslabbet. Hon är talesperson för HDP:s Women's Assembly och står åtalad för att ha kopplingar till terrorism. Åtalet väcktes efter att hon...

Kvinnor behövs för varaktig fred

Kvinnor behövs för varaktig fred

Kvinnor är mer effektiva när det gäller fredsprocesser än vad män är. Kvinnors påverkan betyder dessutom en högre sannolikhet för att avtal sedan faktiskt också genomförs, skriver Charlotte Lind, kommunikatör för Operation 1325, och Eva Zetterberg, ordförande för...